• Saviseudun joulu - 2014

Saviseudun Joulu - 2014

Saviseudun Joulu; numero 26, vuosi 2014. Sisällysluettelo ja lyhyt kuvaus artikkelien sisällöstä.

Savusaunan tarina. Kirjoittaja Pentti Sulonen. Kirjoittaja kertoo Sulosen suvun vanhasta saunasta, joka pystytettiin Alastarolle Vännilän kylään 1920-luvun puolivälissä.

Jääkärin morsian – muistoja Fanny Ester Pohjankosken elämästä. Kirjoittaja Inkeri Selkee. Kirjoittaja muistelee ystäväperheensä emäntää Fanny Ester Pohjankoskea (o.s. Niemi, s. 1901), sekä tämän puolisoa Yrjö Pohjankoskea, joka oli jääkäri ja menehtyi sydänvaivaan 1944.

Ovelta ovelle – Kuljetuksia Loimaan asemalla 1950-luvulla. Kirjoittaja Pentti Ketola. Autoliikenteen yleistyttyä VR perusti Ovelta Ovelle -palvelun. Loimaalla sen toiminta jatkui 1980-luvulle saakka.

Syntymäkotini historiaa kuulopuhein ja kuvin. Kirjoittaja Heikki Niittymäki. Niittumaen tilan ja sen asukkaiden historiaa.

Keräilijän aarteita. Kirjoittaja Alpo Nurmi. Vanhojen maamoottorien, traktorien, moottoripyörien ja polkupyörien keräilyä ja entisöintiä käsittelevä artikkeli.

Sotien aikainen elintarviketilanne 1939 – 1945. Kirjoittaja Tuomo Hirvonen. Maatalousvaltaisuudestaan huolimatta II maailmansotaa edeltänyt Suomi ei ollut elintarvikkeiden suhteen omavarainen, ja sodan sytyttyä käytännössä kaikkia elintarvikkeita piti säännöstellä.

Katkelma Jaakko Mäen elämästä. Kirjoittaja Viljo Säteri. Jaakko Mäki (1868–1943) oli humppilalainen työmies ja harras kristitty. Jaakko Mäen isästä kerrotaan, että tämä oli joutua murhamiehen ampumaksi mutta pelastui enkelin väliintulon ansiosta.

Joulun odotusta vankileirillä. Kirjoittaja Raija Kouri. Suomalaiset sotavangit ja heidän jouluaskarensa Neuvostoliitossa.

Sata Sallilan vuotta. Kirjoittaja Raija Kouri. Vuonna 1914 perustetun sähköyhtiön historia.

Isotalo oli Hennijoen sydän. Kirjoittaja Asko Tanhuanpää. Hennijoen kylän ja Isotalon kantatalon historiaa; Isotalosta tuli 1922 Hennijoen koulu.

Muista pyhittää lepopäivääsi! Kirjoittaja Kalevi Pesso. Muistelo eräästä sunnuntaista, jolloin tehtiin kylvötöitä huonolla onnella ja tuleva Turun piispa Olavi Kares sattui ajamaan ohi.

Kastemekkojen historiaa. Kirjoittaja Raija Kouri. Loimaan kotiseutumuseon kesänäyttely 2014 käsitteli kastemekkoja.

Rauman reissu Tuijan kanssa. Kirjoittaja Tarja Jokela. Loimaan Yrittäjänaisten aktiivi Tuija Tuomisen (o.s. Linkomies) muistokirjoitus.

Nimestämässä Loimaalla. Kirjoittaja Jussi Keinänen. Kirjoittaja kertoo keränneensä Suokulman alueen perinteistä paikannimistöä, ja että tutkimustulokset talletettiin Kotimaisten kielten keskuksen nimiarkistoon Helsinkiin.

Sukset. Kirjoittaja Jaakko Tervasmäki. Kirjoittaja muistelee, millaista oli hiihtää 1940–1950-luvuilla ja milaisia suksia silloin käytettiin.

Uuteen kotiin. Kirjoittaja Matti Pulli. Selonteko Oskari ja Ia Rauhamäen vaiheista 1924 alkaen, jolloin muuttivat Vampulasta Loimaalle.

Suojeluskunnat Kurkijoella. Kirjoittaja Eino Vepsä. Kurkijoen suojeluskunnan perustaminen syyskuussa 1917 ja sen historia v. 1937 asti; lyhyesti myös Elisenvaaran suojeluskunnasta, joka sai oman lipun 1921.

Loimaa-Seuran kuva-arkiston aarteita. Neljä mustavalkoista valokuvaa.

Muistoja sieltä jostain: Asemasodan aikaiset puhdetyöt Loimaa-Seuran kesän 2014 eritysnäyttelyssä. Kirjoittajat Emilia AronenEmmi Haapala.

Asuttiin sitä ennenkin. Loimaan kauppalassa asumisesta 1940 – 1950 –luvuilla. Kirjoittaja Seppo Laine.

Kolme hopeaa. Kirjoittaja Matti Rasilainen. Loimaa menestyi 1960-luvun alussa oppikoulujen pesäpallocupissa hyvin, vaikkakaan ei voittanut kultaa. Mauri Säilä palkittiin Loimaan joukkueen parhaana pelaajana.

Tuokioita elämästä. Kirjoittaja Tauno Suominen. Kertomus vanhasta Raamatusta sekä siitä, miten kirja kytkeytyy Suomisen ja hänen esivanhempiensa historiaan.

Koskenkylän historiaa. Kirjoittaja Jarmo Hulmi. Koskenkylä sijaitsee Alastarolla Loimijoesta pohjoiseen aina Punkalaitumen rajaan saakka. Artikkelissa käsitellään Koskenkylän myllyjä, kauppoja, Hulmin taloa jne. 1600-luvulta 1960-luvulle saakka.

Synkeä kesä ja syksy 1944. Kirjoittaja Eino Vepsä. Kesän 1944 torjuntataistelut, aselepo ja Karjalan menetys sekä evakkoon lähteminen.

Arvalla keisarin kaartiin: Henkivartioväen 3:s Suomen tarkk’ampujapataljoona, 1.11.1899–31.10.1902. Kirjoittaja Pirkko Mikkola. Kirjoittaja kertoo äidinisänsä Henrik (Heikki) Lindroosin palveluksesta autonomisen Suomen sotaväessä, sekä tämän muistiinpanoista, joita säilytetään Kansallisarkistossa.

Miina Penttilän kirje omaisille Pohjanmaalle. Nurmossa asuvalle sukulaistyttö Rauhalle osoitettu kirje pääsiäiseltä 1924.

Ylistaron Mäenpään kylän vaiheita. Kirjoittaja Sami Männistö. Kylän historia myöhäiskeskiajalta nykypäivään.

Peurojen puolustaja. Kirjoittaja Heikki Mikkola. Tammelan luontokeskuksessa järjestettiin syyskuussa 2014 valokuvanäyttely, jossa oli esillä 100 Mikkolan valkohäntäpeuroja esittävää valokuvaa.

Kurittulankylä. Kirjoittaja Elsa Hietala. Kylän historia keskiajalta nykypäivään; tiivistelmä esitelmästä Kyläkeskiviikoss aSarka-museolla 17.9.2014.

Penninkulman maisemissa. Kaksi valokuvaa ja lyhyt katsaus Penninkulman talojen historiaan 1900-luvun alussa.

”Yleisön osaston yksinpuhelua”: Katselua kotikunnailla. Kirjoittaja Kari Nummila. Mielipidekirjoitus Loimaa-Seuran 60-vuotisjuhlan tiimoilta.

Keruuarkistojen lehdiltä: ”Oravat ensimmäisteks satteensuajaan”. Kirjoittaja Heikki Keskumäki. Oravanmetsästyksen historiaa.

Loimaan mieskin mukana! Suomen pelastaneelle jääkäriliikkelle alku 1914. Kirjoittaja Kari Nummila. Loimaan jääkäreitä olivat Uuno Koivisto, Mauri Rantasalo, Yrjö Nahi, Yrjö Pohjankoski, Jalmari Mäkkinen, Yrjö Saarinen, Erkki Höijer, Karl Rautasäle, Aleksi Lindström ja Helge Palme.