• Saviseudun joulu - 1994

Saviseudun Joulu - 1994

Saviseudun Joulu; numero 6, vuosi 1994. Sisällysluettelo ja lyhyt kuvaus artikkelien sisällöstä.

Meitä kutsutaan juhlaan. Kirjoittaja Katri Rinne. Hengellinen kirjoitus

Keisarin käsky ja Jumalan lahja. Kirjoittaja Leino Hassinen.

Joulut Loimaan pappilassa. Kirjoittaja Osmo Ikola. Muistelua lapsuuden jouluista pappilassa 1920-luvulla.

Sakot valtionavuksi. Kylätoimintaa Loimaan Ylistaron kulmilla. Kirjoittaja Heikki Perho. Ylistaron kulmien elämää on muistellut Juho Erik Alkki (1891–1978).

Tarinaa Teemusta. Kirjoittaja Eino Lehtisaari. Eelis Säterin (1895–1984) keräämiä kansantarinoita Vastamäen isännästä Teemusta.

Paluu sotavankeudesta. Kirjoittaja Pentti Ala-Nissilä. Muistelua 1944 tapahtuneesta matkasta pois Neuvostoliitosta sotavankeudesta.

”Lunta aitojen tasolla”Valto Heinonen haastatellut Lauri Väinölää. Muistelua elämästä sadan vuoden takaa. Kirjoitettu Loimaan murteella. Haastattelu on tehty 1978.

”Se oli aika huiputusta”. Kirjoittaja Yrjö Koivulahti. Tarina vauhdikkaasta kirkkomatkasta 1920-luvulta.

Pelit, leikit ja leikkikalut. Kirjoittaja Oiva Järveläinen. 1920- ja 1930-lukujen leikkikalujen ja leikkien esittelyä.

Pappilan ikkunasta. Kirjoittaja Helmi Kiviluoto (1890–1968). Lapsuusmuistoja pappilasta ja sen henkilöistä.

Loimaan Rytmi lähikuvassa. Kirjoittaja Reino Eino. Rytmi-orkesterin vaiheet 1950-luvun vaihteessa.

Loimaan Soldanit. Kirjoittaja Risto Nikkilä. Henkilökuva kuvataiteilija Uuno Soldanista (1883-1954).

”Paperit” tarvittiin. Kuvia matkatodistuksista.

Ahonurhon taiteilijataival. Kirjoittaja Minna Välimäki. Henkilökuva kuvataiteilija Urho Ahonurhosta (1894-1952).

Ihastukseksi tai vihastukseksi: Valkohäntäpeura seilasi Suomeen 60 vuotta sitten. Kirjoittajat Tuula MikkolaAlpo Rinne ja Kari Nummila.

Mellilän Suojeluskunta. Suojeluskunnan historia.

Työpäiväni meijerissä. Kirjoittaja Aili Hietamäki. Metsämaan Osuusmeijerin historia ja toiminta 1930-luvulla vanhan työntekijän silmin.

Joulun kasveja. Kirjoittaja Aulis Yli-Puntari. Artikkeli käsittelee kukkien symboliikkaa ja joulukukkaperinnettä eri aikoina.

Tulitikun historiaa. Kirjoittaja Aimo Holma.

Punakaartin soturina. Kirjoittaja Einari Reinikka. Loimaalaisen punakaartisoturin muistelua.

Kiertävä suutarimestari. Kirjoittaja Väinö Vesanto. Henkilökuva suutarimestari Frans Harvakosta.

Unohtumaton junamatka. Kirjoittaja Kauko Uotila. Muistelua junakokemuksista 1900-luvun alkupuolella.

Muistoja Rippalasta.

Hirvikosken koulu. Kirjoittaja Heikki Honkaniemi. Hirvikosken koulu perustaminen 1894.

Vanhat juhlakutsut. 1850-luvun jälkeen kuudennusmies Johan Kalkille Torkkalaan lähetettyjä juhlakutsuja.

Mahlamäen paratiisi. Kirjoittaja Päivi Kallio. Lapsuuden muistoja Mahlamäen pappilasta 1900-luvun puolenvälin paikkeilta.

Karhun kiitos. Kirjoittaja Eino Punki. Merkillinen tapaus kirkkomatkalla olleen naisen ja karhun kohtaamisesta.

Evakkona Metsämaalla. Kirjoittaja Jaakko Tervasmäki.

Loimaa-Seura 40 vuotta. Kirjoittaja Riitta Jumppanen.

Kotiseutumuseot ensi vuosituhannella. Kirjoittaja Riitta Jumppanen.