• Saviseudun joulu - 2003

Saviseudun Joulu - 2003

Saviseudun Joulu; numero 15, vuosi 2003. Sisällysluettelo ja lyhyt kuvaus artikkelien sisällöstä.

Elämää Vahvalan kivitalossa. Kirjoittaja Tauno Suominen. Artikkeli kertoo Alastarolla sijaitsevan Sallilan sähkölaitoksen entisestä pääkonttorista sekä kirjoittajan isästä Arvo Suomisesta, joka työskenteli sähkölaitoksella.

Pappina Kalevalaisessa Sammontarinassa. Kirjoittaja Risto Ahti. Ypäjän musiikkiteatterin esitys Sammontarinasta sekä tapahtumia ja ihmisiä näytelmän takana.

”… armas joulu jo kutsuu meitä… ”. Kirjoittaja Elsa Nätkynmäki.

Yhteiskoulu Sikoniitynmäelle vuonna 1916. Teksti koottu Loimaan Yhteiskoulun toimintakertomuksista. Teksti käsittelee sen ajan vaikeuksia ja tilaongelmien ratkaisua.

Korttipeliä Kosken Sorvastolla ja vähän muaallakin. Kirjoittaja Pekka Holkeri. Kertoo Pekka Holkerin näkökulmasta korttipelistä niin sotaretkillä kuin Saviseudun laitamillakin.

Kansanhuoltoa Loimaalla. Kirjoittaja Risto Nikkilä. Artikkeli käsittelee kansanhuoltotoiminnan ja kansanhuoltolautakunnan toimenpiteitä ja vaiheita 1900-luvun alkupuolella.

Hirvikosken urheilukenttä, sitkeyden voimannäyte. Kirjoittaja Toivo Marjamäki. Hirvikosken urheilukentän vaiheet lautakunnasta toteutumiseen.

Peltitorvella panssareita päin. Kirjoittaja Reino O. Eino. Henkilökuva Emil Tulosesta (1905–1968).

Erkki Toivola – autoilun uranuurtaja Mellilässä. Kirjoittaja Maurits Hietamäki. Erkki Toivolan (1891–1981) elämänkerta.

Putipuhtaaksi Puhtolassa. Kirjoittaja Reino O. Eino. Artikkeli kertoo Sulho Kasperi Mikkolan (1895-1966) elämästä sekä hänen omistamastaan sauna-alan laitoksesta, puhtolasta.

Kalle Nikolai Talonen. Kirjoittaja Reino O. Eino. Henkilökuva Kalle Nikolai Talosesta.

Ilmakuva vuodelta 1929. Kirjoittajat Matti Pulli ja Matti Rasilainen. Kuva: Valto Heinosen kokoelma. Loimaan kauppala kuvattuna yläilmoista.

Selman nuoruusaikaa. Kirjoittaja Voitto Aaltonen. Selma Aaltosen nuoruusmuistelmia.

Paljon munia, vähän kanojakin. Kirjoittaja Reino O. Eino. Artikkeli käsittelee Loimaan Munakeskuksen historiaa. Boris Björkbom (1908–1961) perusti Munakeskuksen Turuntielle.

Kruunun rahain kuittikirja. Kirjoittaja Arvi Heinonen. Artikkeli kertoo Mellilän historiasta sekä Pesäsuon kylässä sijaitsevasta Iso-Sullon tilan historiasta.

Siihen aikaan kun Penninkulma sähköt sai. Kirjoittaja Arvi Heinonen. Kertoo sähköjen saamisesta Penninkulmalle Mellilään 1949.

Loimaan kauppalan asemanseutu 1960-luvulla. Kirjoittaja ja piirtäjä: Matti Rasilainen. Kartta Loimaan kauppalan asemanseudusta.

Vanhoja Loimaalaisia arvoituksia. Kirjoittaja ei tiedossa.

Somero-Seura täytti 50-vuotta. Kirjoittaja Riitta Jumppanen.

Välttämätön vesi. Kirjoittaja Aulis Yli-Puntari. Artikkeli kertoo veden merkityksestä ihmisille sekä mahdollisista ongelmista tulevaisuudessa makean veden saatavuuden niukentuessa maailmalla.

Alpo Jaakolan hovikuski muistelee. Kirjoittaja Anja Välimäki. Välimäki haastateli Rauli Nummea.

Juhalan emäntä ja emännän puutarha. Kirjoittaja ei tiedossa. Juhalan emäntä on Taimi Anttila.

Lapsuusmuistoja ”Myö männää nyt omalle maalle”. Kirjoittaja Leena Schön-Pesola. Artikkeli kertoo evakkojen asuttamisesta Loimaan seudulle.

Kotiportilta kouluun asti. Kirjoittaja Hilkka Kajarto. Artikkeli kertoo Loimaan Yhteiskoulun rehtori Väinö Valfrid Virtasesta (1890–1952), maisteri Anna Maria (Maija) Koskenniemestä (Forsnäs) sekä Mauno Mielosesta.

”Kiertokoulua” puolen vuosisadan takaa. Kirjoittaja Elsa Nätkynmäki. Artikkeli 1900-luuvn puolivälin kouluista.

Viljo Laakso. Kirjoittaja Heikki Peltomäki. Jääkärieverstiluutnantti Viljo Laakson (1895–1950) henkilökuva. Kirjoittajan isä palveli ensimmäisessä taisteluosastossa, jota Laakso johti palattuaan Saksasta Suomeen v. 1918. (2003)

Kissaruhtinas. Kirjoittaja Yrjö Holkeri. Artikkelissa kirjoittaja kertoo kissojen seikkailuista kotitilallaan.

Pyhäinpäivänä 2003. Kirjoittaja Anja Välimäki. Artikkelissa kirjoittaja Anja Välimäki sekä Leena Alho (Os. Nokka) muistelevat menneitä.

Salaojitukseen liittyviä muistoja. Kirjoittaja Pentti Ala-Nissilä. Muistelu salaojituksesta ja salaojayhdistyksestä.

Orisuon katiskanlestit. Kirjoittaja Valo Saikku.

Jaakko Tamminen, ”Ränki-Jassu”. Kirjoittaja Heikki Niittymäki. Muistelu ”Ränki-Jassusta” eli Jaakko Tammisesta (s. 1880), josta kirjoittaja kuuli tarinoita 1940-luvun lopulla sittemmin jo edesmenneeltä Nestor Rinteeltä sekä metsämaalaiselta, nykyään Nousiaisissa asuvalta Tuomo Kulmalalta.

Muistellaan tuulimyllyjä Metsämaalla. Kirjoittaja Jukka Ristimäki.

Loimaan seudun kotiteollisuusyhdistys 75 vuotta. Kirjoittaja Riitta Jumppanen. Kertoo Loimaan seudun kotiteollisuusyhdistyksen vaiheista, mm. kiertävän naiskäsityökoulun tapahtumista.

Jääkärieverstiluutnantti, teollisuusneuvos Eino Johannes Toivonen, sodan ja rauhan tehtävissä. Kirjoittaja Kullervo Hantula. Henkilökuva Eino Toivosesta.

Mellilän seudun Osuuspankin 90-vuotistaipaleelta. Kirjoittaja Markku Laurinen. Artikkeli kertoo Mellilän seudun osuuspankin vaiheista.

Loimaan miehet Karoliinien kuolemanmarssilla. Kirjoittaja Sami Männistö. Aiheena Pohjan sota.

Kuinka silloin elettiin, kun ei ollut eläkkeitä. Kirjoittaja Riitta Jumppanen. Artikkeli pohjautuu Niinijoen meijerin koneenkäyttäjän Aate Helmin (1911–1988) muistelmiin.

Maria Charlotta Hälvä. Kirjoittaja Inkeri Selkee. Inkeri Selkee muistelee äitiään Lotta (Charlotta) Hälvää (1902-1993).

Merkeistä ihmeellisin – Joulumerkki. Kirjoittaja Esa Lindholm.