• Saviseudun joulu - 2009

Saviseudun Joulu - 2009

Saviseudun Joulu; numero 21, vuosi 2009. Sisällysluettelo ja lyhyt kuvaus artikkelien sisällöstä.

Kun kanasta tuli tuotantoeläin savialueelle ”Kumpi oli ensin, muna vai kana?” Kirjoittaja Toivo Marjamäki. Kertoo mm. Vientikunta Muna r.l.:n  ja Loimaan Kurittulan Munanmyyntiosuuskunnan perustamisesta.

Pikkupiiasta pitokokiksi. Toimittanut Raija Kouri. Aune Toivonen muistelee tietään arvostetuksi pitokoksi.

Haitulan seutu noin 60 vuotta sitten. Kirjoittaja Vieno Vilkkinen.

Mellilän kirkon vaiheita. Kirjoittaja Markku Laurinen.

”Haloo Reinikalla” – sota-ajan ja sen jälkeisten vuosien muistelmia koulukortteerista ja sen ympäristöstä. Kirjoittajat Kalevi Pesso ja Hannu Markkula.

Eino Julius Vänttinen. Kirjoittaja Rauno Haapala. Kirjoittaja muistelle Eino Julius Vänttistä.

Karjalaista verenperintöä saviseudun sukuihin. Kirjoittaja Arvi Heinonen. Artikkeli evakoiden saapumisesta sekä heidän vaikutuksestaan Loimaalla.

Valssi lavalla ja ladoissa – ”Seurojentalolla tanssittiin ja haitar niin haikeesti soi”. Kirjoittaja Marjaliisa Dieckman o.s. Laurinen. Muistoja vanhanajan tansseista sekä niihin osallistuneista.

Haltija ja kotihiiri. Kirjoittaja Helena Rinne. Kertomuksia Leppälän mökistä ja Leppälöistä.

Moskovan talot 2. Kirjoittaja Matti Pulli. Jatkoa viime vuoden lehden artikkelille Moskovan alueesta ja sen asukkaista.

Anton Uuppo, vanhemman ajan taitaja. Kirjoittaja Heikki Niittymäki. Henkilökuva.

Aamu-uinti Röhössä. Kirjoittaja Matti Pulli. Kertomus mökkireissusta.

Naimatapoja Suur-Loimaalla. Kirjoittaja Anna-Marja Nurminen. Hääperinteiden historiaa, koottu Turun Yliopiston kotiseuturetkellä v. 1957.

Paloasema ja sen kauppahalli Loimaalla lamalääkkeenä. Kirjoittaja Kari Nummila. Kertoo miten Loimaalla pyrittiin torjumaan lamaa mm. rakentamalla paloasema ja kauppahalli.

Kauan, kauan sitten – Lapsuus sodan ajan Alastarolla. Kirjoittaja Tauno Suominen. Kirjoittaja muistelee lapsuuttaan.

Kattokruunun tie Loimaalta Lohjalle. Kirjoittaja Anja Välimäki.

Metsämaan pappila pelastui. Kirjoittaja Kari Nummila. Metsämaan pappilan historiaa.

Hulmin talon ja tienoon elämää ja toimintaa neljäkymmenluvulta viisikymmenluvulle. Kirjoittaja Seppo Laine.

Kun Juha Hansinpoika osti talon Wirtsanojalta. Kirjoittaja Raimo Sillanpää. Kertomus Juha Hansinpojasta ja tämän lähipiiristä.

Lyylin ja Onnin pitkä taival. Kirjoittaja Anja Välimäki. Parin yhteinen matka nuoruudesta onnelliseen avioliittoon ja eteenpäin.

Hyvällä harrastuksella huomiseen huipulle – 4H:sta eväitä elämään. Kirjoittaja Karoliina Kirvelä. Artikkeli 4H -yhdistyksen historiasta sekä toiminnasta.

Eino Anttilan muistoja sotilaspoikatyöstä. Kirjoittaja Eino Anttila.

Kipakan kuoron lempeitä lauluja, Loimaan Naislaulaja 30 vuotta – Naiskuorolaulua Loimijoen rannoilla jo 1800-luvun lopulta. Kirjoittaja Anna-Liisa Kastio. Naiskuoron historiaa 1800-luvulta tähän päivään.

Vijo Syrjämä – taiteilija Oripäästä. Kirjoittaja Sami Männistö. Henkilökuva.

Oli hauska päivä, otteita päiväkirjastani vuodelta 1949. Kirjoittaja Leena Schön.

Yhteiskoulu rautatien ja Hirvikosken väliin – Loimaan yhteiskoulu 100 vuotta. Kirjoittaja Kari Nummila. Kertomuksia Loimaan Yhteiskoulun satavuotiselta taipaleelta.

Emäntä – suomalaisen maaseudun kantava voima. Kirjoittajat Iiris Ojala ja Mari Uotila. Kertoo emännän roolista eri vuosisatojen aikana.

Yhdeksän hauskaa poikaa – Nuutinpäivän perinnettä Loimaalla. Kirjoittaja Yrjö Jaatinen. Muistoja Nuutinpäivän vietosta Loimaalla.

”Asuntopulan” poistolla palautetaan lintukantaa. Kirjoittaja Kari Nummila.

Köppiteeriä ja muista linnustajien konsteja. Kirjoittaja Heikki Keskumäki.

Marskin viimeinen maakuntamatka suuntautui Ypäjälle 1949. Kirjoittaja Maurits Hietamäki.

Vanhaa kunnioittaen. Kurittulan Tuomolan päärakennuksen seinään kiinnitettiin Talonpoikaiskulttuurisäätiön perinteisen rakentamisen kunniakilpi.

Loimaalla elinvoimainen kesäteatteriperinne. Kirjoittaja Raija Kouri. Artikkeli Krekiklän myllyn ja Kertunmäen kesäteatterin 30-vuotisjuhlasta sekä Loimaan teatterista.