• Saviseudun joulu - 2004

Saviseudun Joulu - 2004

Saviseudun Joulu; numero 16, vuosi 2004. Sisällysluettelo ja lyhyt kuvaus artikkelien sisällöstä.

Joulu Kangasojassa. Kirjoittaja Elma Talvitie os. Korkka. Runo.

Loimaa-Seuran viisi vuosikymmentä. Kirjoittaja Riitta Jumppanen. Loimaa-Seuran historiikki 1954-2004.

Suomen Kotiseutuliiton tervehdys. Kirjoittaja Markku Tanner. Onnittelutervehdys 50-vuotiaalle Loimaa-Seuralle.

Sanomia Turusta, vuodelta 1861. Kirjoittaja E. Westerling.

Saappaita savimaille, Frans Koiviston pitkä ura. Kirjoittaja Reino O. Eino. Tehtailija Frans Metodius Koiviston elämänkerta.

A. E. Norrman, Normalon perustaja. Kirjoittaja Reino O. Eino. Loimaalla toimivan kangaskutomavälineiden erikoisliikkeen, Normalon perustajan Axel Engelbrekt Normalon henkilökuva.

Miten Loimaalle saatiin maamieskoulu? Kirjoittaja Maiju Boenisch. Loimaan maamieskoulun perustamishistoria.

Muistot mielessä Ihantalan matkalla. Kirjoittaja Veikko Kotiranta. Kirjoittajan muistelmia matkasta Ihantalaan.

Loimaat yhtyvät taas 1.1.2005. Kirjoittaja Pentti Ala-Nissilä. Artikkelissa kerrotaan kirjoittajan isän Oskari Ala-Nissilän elämästä.

”Oi niitä aikoja…” Kirjoittaja Pekka Holkeri. Artikkeli kertoo SOK:n vaiheista, pula-ajasta sekä ostokorttien historiasta.

Torilla. Kirjoittaja Seija Suurjärvi. Runo.

Huutokaupassa. Kirjoittaja V. E. Suvius. Runo.

Mellilän Isoperä, monen kaupan kylä. Kirjoittaja Arvi Heinonen. Mellilän Isoperässä toimivien kauppojen Kehityksen, Salokankaan ja Vakon historiaa.

Loimaan pojan tie Kazahstanin multiin. Kirjoittaja Toivo Marjamäki. Helge Aleksi Suonlavan elämänvaiheita.

Erikoinen kalastustapa, epätavalliset kalavedet. Kirjoittaja Matti Palperi. Kirjoitus perustuu pääosin Mellilässä asuvan Jaakko Venhon (s. 1922) haastatteluihin sekä kirjoittajan omiin kokemuksiin sekä muistitietoihin 1940–50-luvuilta. Artikkelissa kerrotaan mm. kalastusvälineistä, ns. prokkauskalastuksesta sekä Ypäjoen kalastuspaikoista.

Laineen kauppa. Kirjoittaja Leena Schön-Pesola. Artikkeli kertoo Haaran kylässä sijainneesta Laineen kyläkaupasta, joka toimi 1890-luvulta aina vuoteen 1991 kolmen sukupolven vetämänä. Kauppiaina toimi kolmessa polvessa Karl (Kalle ) Laine, Kallen tytär Hilma Laine sekä hänen poikansa Reino.

Loimaalla vaalitaan Kuninkaallisen Preussin Jääkäripataljoona 27:n muistoa. Kirjoittaja Kullervo Hantula. Tekstissä ovat keskeisinä Uuno Koivisto, Mauri Rantasalo, Jalmari Mäkinen ja jääkärivärväri Erland Aro.

Vinttikivääri. Kirjoittaja Urho Rantanen. Artikkeli kertoo Krekilän kylästä, Isonpuolen talosta kotoisin olevien veljesten Jussin, Jaakon ja Erkin sodanaikaisista tapahtumista.

Tämä on Joulukertomus. Kirjoittaja Elma Talvitie. Artikkelissa kirjoittajan omia joulumuistoja.

Tuhansien saviseutulaisten suuri suku. Kirjoittaja Veli Pekka Toropainen. Alastaron Niinijoensuun Pietilässä vaikutti 1600-luvulta lähtien nimismiessuku, jonka jälkeläisiä asuu tällä hetkellä saviseudulla tuhansia. Tähän artikkeliin on poimittu suvun keskeisiä sekä mielenkiintoisia esivanhempia.

Kirkonköyhästä sosiaaliturvaan. Kirjoittaja Tauno Suominen. Köyhäinavustuksen vaiheita.

Rutkurunneista. Kirjoittaja Matti Pulli. Artikkelissa Loimaan kaupungissa sijaitsevan Suopellon alueen historiaa.

Loimaan kauppalan alkuvuosikymmeniä. Kirjoittaja tuntematon. Kirjoitus Maija Pöystin kokoelmasta. Sijoittuu 1900-luvun puoliväliin.

Kuka oli Anders Josef Hästesko? Kirjoittaja Sami Männistö. Artikkelissa Alastaron hautausmaalle haudatun aatelismies everstiluutnantti Anders Josef Hästeskon henkilökuva.

Lauri Elo, taiteilija näyttelijä ja kauppias. Kirjoittaja Reino O. Eino. Loimaalla siirtomaatavarakauppaa pitäneen Lauri Elon sekä kaupan historiaa.

Muistoja kesästä 1956. Kirjoittaja Heikki Niittymäki. Kirjoittaja muistelee kesää, jolloin työskenteli Sauramon puutarhalla.

Krekilän mylly ja paja saivat uuden pärekaton. Kirjoittaja Heikki Eskola.

Uutta tietoa Alastaron esihistoriasta. Kirjoittanut Sami Männistö ja Jouko Pukkila. Artikkeli kertoo vuonna 1999 Alastarolla toteutetusta arkeologisesta inventoinnista, jonka mielenkiintoinen löytö oli mm. Vaaravuoren pronssikautinen röykkiö.

Kalle Johannes Äijälä (1913–2003). Kirjoittaja Maurits Hietamäki. Maanviljelijä, sotilasjohtaja sekä kunnallismies Kalle Johannes Äijälän henkilökuva.

Silloin, kun sokerijuurikkaasta tehtiin kahvia. Kirjoittaja Arja-Maija Topi-Hulmi-Lumento. Artikkelissa muistellaan sota-aikaa eri näkökulmista.

Tarinaa höyrykoneesta. Kirjoittaja Toivo Marjamäki. Artikkeli kertoo Loimaan kaupungin aikanaan omistamasta höyrynkehittimestä.

Jalkapuoli Lönnrot Loimaan pappilassa. Kirjoittaja Valo Saikku. Käsittelee Elias Lönnrotin vierailua Loimaan pappilassa.

Kuoppalan Akselin oudot harrastukset. Kirjoittaja Valo Saikku. Artikkelissa aiheena kourauskivi ja Alastaron ufot.

Amerikan kävijä ja innokas pyöräilijä. Kirjoittaja ei tiedossa. Artikkeli kertoo Kalle Lehtovuoresta, joka oli yksi ensimmäisistä loimaalaisista pyöränomistajista.

Välinpitämättömyys pelottaa luontokuvaajaa. Kirjoittaja ei tiedossa. Artikkeli kertoo luontokuvaaja Heikki Mikkolasta.

Arvo Ylppö hoiti pikku Annikkia. Kirjoittaja Jorma Mäkinen. Artikkeli kertoo Alastarolla talouskauppaa miehensä kanssa pitäneestä Annikki Sairasesta.