• Saviseudun joulu - 2010

Saviseudun Joulu - 2010

Saviseudun Joulu; numero 22, vuosi 2010. Sisällysluettelo ja lyhyt kuvaus artikkelien sisällöstä.

Kyyrölän savenvalantaperinne. Kirjoittaja Iiris Ojala ja Mari Uotila.  Kertoo Melliläläisistä savenvalajista Filatoffeista, Beldjuskineista ja Haapaloista.

Muistoja vuosien varrelta. Kirjoittaja Helena Rinne. Kirjoittaja muistelee alakoulun jouluaikaa ja kuusijuhlaa.

Topin ”Lemuverstas” tehtaili limonadeja Loimaalla. Kirjoittaja Topi Koski. Artikkeli Toivo Jaakko Kosken (1896–1941) perustamasta virvoitusjuomatehtaasta.

Kattos mitä tällä päivämäärällä on ennen ollu? Kirjoittaja Sirpa Koskinen. Lainauksia Viljo Koskisen päiväkirjoista.

Elämänmenoa ja matkantekoa ajansaatossa. Kirjoittaja Tauno Suominen. Tauno Suominen muistelee kulkuvälineiden muutoksia ja omia kokemuksiaan matkanteosta.

10.000 keikan Urho. Kirjoittaja Kari Nummila. Kertoo Urho Syrjälän soittourasta.

Alastaron yhteiskoulun alkutaipaleelta. Kirjoittaja Pentti Sulonen. Artikkeli Alastaron yhteiskoulun alkuvuosista.

Elämää Loimarannassa. Kirjoittaja Raija Kouri. Veikko Kotirannan muistelmia isovanhemmistaan, Aina ja Frans Nahilasta sekä Nahilan rakennuksista.

Kylä ja museoa yhteisellä saralla. Kirjoittaja Elsa Hietala. Sarka-museon tapahtumia ja toimintaa.

Joulukortti aikansa airut. Kirjoittaja Anja Välimäki. Joulukorttikokoelma.

Mellilän asema-alueen historiaa. Kirjoittaja Lasse Kännö.

Loimaan kautta pesiskuningattareksi. Kirjoittaja Matti Rasilainen. Kertoo naispesäpalloilijakuningattaresta Tuula Rantasesta ja hänen nuoruudestaan.

Nuorisotoimintaa joskus… Kirjoittaja Leena Pesola-Schön. Kirjoittaja muistelee nuorisoseuratoimintaa kuudenkymmen vuoden takaa.

Jumalan huumorintajua, tositapahtumia Ypäjällä ja muuallakin. Kirjoittaja Risto Ahti. Kirjoittaja tulkitsee omaa päiväkirjaansa.

Muinaiskasvit kertovat menneisyydestä. Kirjoittaja Elsa Hietala.

Koulumiehen kertomaa. Kirjoittaja Raija Kouri. Kertomus Valio Laineesta.

Retki Paanajärvelle ja Pääjärvelle. Kirjoittaja Matti Pulli.

Pieni kierros Loimaan keskustassa. Kirjoittaja Esa Lindholm. Loimaan merkittävien rakennusten esittelyä ja historiaa.

Isänmaan puolesta Saksan ja Suomen armeijassa. Kirjoittaja Seppo Posio. Veikko Nepposen (1924-2007) haastattelu ja henkilökuva.

Karvari-Oskari. Kirjoittaja Voitto Suvila. Muistelmia Oskari Rantalasta (1888-1956).

Ilmakuvasta kerrottua. Kirjoittaja Seppo Laine. Selvitystä Loimaan alueesta ilmakuvan perusteella.

Koti armas, verraton. Kirjoittaja Pirkko Jaakola. Kirjoittajan kertomus omasta kotipaikastaan ja muutosta.

Riihentaposta tappurointiin. Kirjoittaja Toivo Marjamäki. Muistelmia ”riihentaposta” 30-lvun alkupuolelta.

Kun punakapina alkoi. Kirjoittaja Tauno Holkeri. Jutussa esiintyy Kalle Holkeri (1894-1978).

Ollintie. Kirjoittaja Matti Pulli. Kertomus Ollintien taloista ja seudun asukkaista.

Kun Eskola ja Laiha muuttivat kylästä. Kirjoittaja Sami Männistö. Kertoo Repänkylän historiasta, Oripään isojaosta 1700-luvulla sekä isojaon vaikutuksista.

Oskari Heikkilällä piisasi viisautta jos visioitakin. Kirjoittaja Kari Nummila. Artikkeli kertoo Oskari Heikkilän (1886–1954) ja Loimaan Lehden suhteesta.

Kauppiaana Kauhanojalla. Kirjoittaja Veijo Säteri. Kertoo Säterin kaupan vaiheista.

Isääni muistellen. Kirjoittaja Martti Perho. Muistelmia Heikki Perhosta.

Muisteluita 50-luvulta. Kirjoittaja Rauno Haapala. Henkilöitä ja tapahtumia Loimaan Sikoniityn tienoilta, kirjoittajan lapsuudenmaisemista.

Loimaan historiaa Kauhanojan-Joenperän alueelta. Kirjoittaja Viljo Säteri.

Loimaan Miina. Artikkeli uudesta Loimaan Miinasta, Ulla Kaskiluodosta sekä Loimaan Miinan keksijästä, Leena Salosesta sekä ensimmäisestä Lomaan Miinasta Irja Järvisestä.

Ampiaisvyötärökin hävisi, kun naiset liivit hylkäs’ !!! Kirjoittaja Kari Nummila. Maatalonemäntä ja ompelija Ritva Rastas kertoo 50-luvun naisten pukeutumisesta.

Muistikuvia Loimaalta. Kirjoittaja Eira Uusitalo. Koottu muistelu V alto Heinosen 90-vuotispäivän kunniaksi.

Kotiseutuneuvos Eino Vepsä.

Vilho Tervasmäki 11.7.1915 – 15.7.2010. Kirjoittaja Kari Nummila. Henkilökuva.

Tärkeä vetojuhta. Kirjoittaja Heikki Niittymäki. Kertomus hevosista ja hevosmiehistä.

Tarinaa Krekilän vesimyllyn kunnostuksesta. Kirjoittaja Heikki Eskola.

Haaralla tehtiin Suomen parasta harrastajateatteria. Kirjoittaja Kari Nummila.