• Saviseudun joulu - 1999

Saviseudun Joulu - 1999

Saviseudun Joulu; numero 11, vuosi 1999. Sisällysluettelo ja lyhyt kuvaus artikkelien sisällöstä.

Joulu kuusikymmentä vuotta sitten. Kirjoittaja Eero Lehtinen. Hengellinen kirjoitus.

Muisteluksia seitsemän vuosikymmenen takaa. Kirjoittaja Olavi Lähteenmäki. Koulumuistoja Loimaan Yhteiskoulusta. Merkittäviä ja tunnettuja henkilöitä asiayhteydessä ovat Loimaan yhteiskoulun rehtori Väinö V. Virtanen sekä luokanopettaja Maija Koskenniemi.

Muistelmia Kotoa Joulusta. Kirjoittaja Elli Aleksandra Ketola. Kertomus on kirjoitettu Broklynissa Amerikassa 1923. Amerikkaan hän lähti 1920-luvun alussa parikymppisenä ja eli siellä lopun elämäänsä. Kertomuksessa hän muistelee lapsuuden joulujaan.

Sortoajan vastarinta synnytti etikettisodan. Kirjoittaja Kalevi Liimatainen. 1900-luvun vaihteessa myös pienpainatteissa, kuten tupakka-askien etiketeissä ja karamellipapereissa näkyi kansakunnan yhteenkuuluvuuden tunne.

Vaakunaviirit liehumaan. Loimaan kaupungin ja kunnan vaakunoilla varustetut viirit teetetty.

Loimaan kotiseutumuseon vanhimmat esineet.

Metsämaan kirkontornissa säilytetään taideaarteitakin. Kirjoittaja Kari Nummila. Artikkelissa kerrotaan Metsämaan kirkon taideaarteista ja niiden kunnostustarpeesta.

Väinön kannel. Väinö Henrik Jaakola 1903–1969. Kirjoittaja Pirkko Jaakola.

Kalle Turunen. Kirjansitoja. Kirjoittaja Maija Liisa Turunen-Wiklund.

Hävittäjälentäjä Karjalan Kannaksen taivaalla. Kirjoittaja Maurits Hietamäki. Hävittäjälentäjä Erkki Lylyn sotataival.

Valokuvaajalla oli monta hommaa. Urho Loimaalta. Kirjoittaja Oiva Järveläinen. Henkilökuva Urho Järveläisestä.

Kun munat hävisivät ja pyörä ”päästi”… Lintu-Pentin muistelua. Kirjoittaja Reino O. Eino. Henkilökuva Pentti Lintulasta.

Rikkiviisas ”kylähullu”. Kirjoittaja Leena Schön-Pesola. Henkilökuva Lyyti Kylänpäästä (1908–1990).

Loimaan likan lottataival. Kirjoittaja Reino O. Eino. Annikki Väinölä ja Liisa Lyly lottina.

Talvisotaan omin patruunoin. Kirjoittaja Olavi Klemelä. Muistoja Suojeluskuntatoiminnasta sekä Talvi- ja jatkosodasta. Muisteluissa mainitaan Vieno Ristimäki sekä Lauri Mölsä, jotka liittyivät Metsämaan suojeluskuntaan.

Siltani Saviseudulle on kirjoilla katettu. Kirjoittaja Ritva Kankamo. Kirjoittaja kertoo kirjahyllystään, jossa on oma Saviseutuun liittyvien kirjojen osasto.

Muistoja Kurittulan kansakoulusta 30-luvulta. Kirjoittaja Pentti Ala-Nissilä.

Loimaan rakentajien nestor: Vilhelm Mauritz Knuutila. Kirjoittaja Anja Välimäki. Kertomus Vilhelm Mauritz Knuutilasta sekä sivuosassa hänen vaimonsa Anna Knuutila. Henkilökuvaan haastateltuja: Valto Heinonen, Leeni Jussila, Veikko Hulkko, Veikko Kotiranta, Gunnar Laatio, Hannu Lampo, Seppo Mäkelä, Rauli Nummi sekä Aino Peltola.

Ylikojo oli erikoinen mies. Kirjoittaja Heikki Niittymäki. Henkilökuva August Ylikojosta (1874-1955).

Metsästysoppaana maailman mahtimiehille. Kirjoittaja Arvi Heinonen. Henkilökuva metsästyksenvalvoja Tauno V. Mäestä (1912-1983).

Kekkonen Mellilässä. Kirjoittaja Arvi Heinonen.

Koulupoikien kortteerielämää. Kirjoittaja Usko K. Uotila. Koulupojan muistelua Loimaan Yhteiskoulusta 1940-luvun lopulta.

Suomen sodan veteraaneja Saviseudulta. Kirjoittaja Sami Männistö. Esitellyt veteraanit ovat Mikko Frimodig, Salomon Grön, Kaarle Rautell, Antti Falk sekä Kristina Höök.

”Peri köyhä on Loimaa muinaisjäännöksistä”. Kirjoittaja Valo Saikku. Artikkeli käsittelee sitä, mitä kirjailija Kustaa Killinen (1849-1922) on kirjoittanut Loimaan seudun muinaismuistoista aikoinaan

Uusia löytöjä Loimaan seudun esihistoriasta. Kirjoittaja Ville Laakso.

Murhenäytelmä Alastaron Männistön Vähä-Yrjölässä. Kirjoittaja Raimo Sillanpää. Artikkeli kertoo 1800-luvun alussa tapahtuneesta murhasta ja sen jälkiseuraamuksista.

”Sulla oli ohjakset oikein kädessä”. Kirjoittaja Pentti Vuorenpää. Rengin muistelua Alastaron Tammiaisissa olevan Jussilan tilan elämästä sota-aikana.

Selman lapsuus. Kirjoittaja Selma Aaltonen. Lapsuuden muistelua 1900-luvun alun Metsämaalta.

Juuret Saviseudulla. Kirjoittaja Pekka Niemi. Henkilökuva opettaja Siiri Salmisesta (1892-1988).

Muistumia kuuden vuosikymmenen takaa. Kirjoittaja Aimo Vuorinen. Lapsuusmuistelua 1930- ja 1940-lukujen vaihteesta.

Kun tuli tuhosi Yliseppälän talon. Kirjoittaja Toivo Marjamäki. Tulipalo tapahtui kesäkuussa 1939.

Niittymäen tuulimylly. Kirjoittaja Tapio Horila. Artikkeli kertoo tuulimyllyn ostamisesta ja siirtämisestä Someron museolle 1963.

Hautamuistomerkki-inventoinnin satoa. Kirjoittaja Sami Männistö.

Satunäytelmien unohtumaton taika. Kirjoittaja Maijaliisa Dieckmann. Muistelua Loimaan Yhteiskoulussa harjoitelluista ja esitetyistä näytelmistä.

Soldanien sukupuuta. Kirjoittaja Reino O. Eino. Muistoja taiteilija Uuno Soldanista ja Soldanin suvusta.

12 181 nimen sukukirja. Elserien suvun sukukirja.

”Kalliiksi ne maalit tuli”. Kirjoittaja Kari Nummila. Kuvia Mikkolan talon vierashuoneen seinistä, jotka taiteilija Aksel Salminen on maalannut 1928.

”Holkki-Ojalan” pää hikisessä kainalossa… Simo ja peliveijarit. Kirjoittaja Reino O. Eino. Tapauksia Loimaan Palloilijoiden toiminnasta 1950-luvun paikkeilta.

Siveriksi kutsuttu riihirivi tarinoi. Kirjoittaja Sari Keskitalo. 1875 rakennetun ladon vaiheet.

Keruuarkistojen lehdiltä. Lepakkokin uskaltautuu juhannustulille. Kirjoittaja Heikki Keskumäki. Kansantarina siitä, miten lepakko luotiin.

Tapahtuipa 1950-luvulla Loimaan kauppalassa. Kirjoittaja Maija Pöysti. Tapauksia 1950-luvulta.

Muisteluksia Christian Sjöblomista. Autuuden aika. Kirjoittaja Rauni Paavola. Henkilökuva Loimaan kirkkoherra Christian Sjöblomista (1847–1917).

Wäinö Aaltosen seurue. Kirjoittaja Kari Nummila. Kuvia Alastaron kirkkomaalla olevan Vapaussodan sankarimuistomerkin paljastusjuhlasta, johon myös teoksen suunnittelija Wäinö Aaltonen osallistui.

Ilmari Honkasen syntymästä 90 vuotta. ”Sissipäällikköjen kunniakas seuraaja”. Kirjoittaja Onni Rantala. Henkilökuva Ilmari Honkasesta (1909–1987).