• Saviseudun joulu - 1997

Saviseudun Joulu - 1997

Saviseudun Joulu; numero 9, vuosi 1997. Sisällysluettelo ja lyhyt kuvaus artikkelien sisällöstä.

Joulun salaisuus. Kirjoittaja Eino Orpana. Hengellinen kirjoitus.

”Menes kattoon ittelles pukua!” Reino O. Eino. Henkilökuva Elli Väinölästä.

Loimaan ensimmäinen suurkirves. Julkaistu Uudessa Aurassa. Aikoinaan Mauno Väinölästä tehty haastattelu, joka käsittelee mottimetsällä oloa.

Loimaasta kauppala 75 vuotta sitten. Kirjoittaja Jari Niemelä. Kauppalan perustamisvaiheet 1920-luvun vaihteessa.

Loimaan torilla v. 1957. Kirjoittaja Matti Pulli. Kuvia ja muistelua torimiljööstä.

Loimaan 1. olympiamitalistikin: Majuri Väinö Tiiri, jääkäriaktivisti. Kirjoittaja Kari Nummila. Henkilökuva Väinö Tiiristä (1886-1966).

Yksi uhri Ypäjällä. Lakoista kapinen siemen? Kirjoittaja Kari Nummila. Artikkeli käsittelee 1917 syksyllä olleita lakkoja ja erityisesti Ypäjän tapahtumia, jossa lakko vaati yhden kuolonuhrin.

Yrjö Nahin jääkäritie. Julkaistu kirjassa Kalterijääkärit. Haastattelu kertoo Nahin vaiherikkaasta matkasta jääkärikoulutukseen.

Mellilän pyssykivi. Pyssykiven esittely.

Signatuureista löytyy kulttuurihistoriaa. Kirjoittaja Kari Nummila. Artikkeli käsittelee apteekkisignatuureja, jotka ovat lääkkeeseen kiinnitettyjä ohjelappuja eli reseptejä. Suomessa koristeellisia signatuureja on käytetty 1812-1973.

Jääkäritaulu Loimaalle. Kuva jääkäreistä palautettiin Loimaalle.

Loimijoki, ”elämän virta”. Kirjoittaja Heikki Perho. Loimijoen menneisyys ja nykyisyys. Kirjoitettu Loimaan murteella.

Vaimo Maria Kurki. Artikkelissa selvitetään Maria Kurjen elämänvaiheita. Hän eli 1700-luvun vaihteessa.

Sanat sinkoilevat. Kirjoittaja Eino Lehtisaari. Hauskoja koulumuistoja.

Saviseudun voimalisä. Kirjoittaja Matti Pulli. Runo.

Korkean katon alla. Kirjoittaja Ritva Kankamo. Muistoja yhteiskouluvuosilta 1950-luvulta.

Huikea unelma ja vapaa isänmaa. Kirjoittaja Eero Lehtinen. Muistelua Loimaan jääkäreistä. Artikkelissa mainitaan mm. Jääkärimajuri Väinö Lieska (ent. Lundberg), kenraaliluutnantti Aarne Blick, eversti Matti Laurila ja kenraali Väinö Valve.

Tarinoita Teinikivestä. Kirjoittaja Heikki Keskumäki.

Kylätoiminta elpyy. Kirjoittaja Riitta Jumppanen.

Loimijoen rannoilla. Kirjoittaja Liisa Aaltonen. Nuoruusmuistoja 1940-luvun kauppalasta.

Sotilaspoikatyö kiinnosti. Kirjoittaja Jorma Jaatinen. Muistelua ja kuvia sotilaspoikana olemisesta.

Frantsin Niittupirtti. Kirjoittaja Väinö Vesanto. Eräs tapaus vuonna vapaussodan alla 1917 Niittupirtiltä.

Joulu juhlista julkisin. Kirjoittaja Tuomo Lankinen. Kevään abiturientin murteella kirjoitettu pakina joulusta.

Neuvostotasavallasta tuli Hulmin ”mäkitupalainen”. Kirjoittajat Valto Heinonen ja Pekka Kulonen. Sotien jälkeisessä rauhansopimuksessa sovittiin, että kaikki saksalainen omaisuus oli luovutettava Neuvostoliitolle. Hulmin talon vuokralainen oli saksalainen ja näin vuokrasuhde siirtyi Neuvostoliitolle.

Kun Venni Tuomi sai ”Marskin” myhäilemään. Kirjoittaja Kari Nummila. Henkilökuva Venni Tuomesta (1894-1964), joka muun muassa oli innokas suojeluskuntamies ja kelloseppä.

Loimaan ”isowiha”. Kirjoittaja Kari Nummila. Artikkelissa valotetaan 1917 suurlakon jälkinäytöksenä ollutta Vesikosken kahakkaa eli paperitehtaan taistelua.

Kun Oripäähän asetehdasta aiottiin. Kirjoittaja E. W. Juva. Artikkelissa kerrotaan Loimaan kirkkoherra Gabriel Laureuksesta, joka eli 1700-luvun alkupuolella sekä hänen asetehdassuunnitelmistaan. Artikkeli on julkaistu 1955 Lounais-Hämeen Kotiseutu- ja Museoyhdistyksen vuosikirjassa numero XXIV.

Marttatyötä 60 vuotta. Kirjoittaja Kari Nummila.

”Historian kohtalokas erehdys, vallankumous”. Kirjoittaja Kari Nummila. Pohdintaa vuoden 1918 tapahtumista.

Muistoja Niinijoelta. Kirjoittaja Kaarina Johansson. Muistelua lapsuudesta sotien jälkeen Niinijoen meijerillä.

Meijerska ja muut. Kirjoittaja Elias Hollo. Runo. Kirjoitettu 1909.

Palanen Hannankaupungin historiaa. Kirjoittaja Auli Yli-Puntari. Henkilökuva kauppias Juho Ahosta (1880-1963).

Saviseutu kirjoissani. Kirjoittaja Maijaliisa Dieckmann. Kirjailija Maijaliisa Dieckmann kertoo, miten lapsuuden ja nuoruuden muistot elävät hänen teoksissaan.

Urho Järveläinen, valokuvaaja. Kirjoittaja Oiva Järveläinen. Vanhoja valokuvia ja lyhyt selostus niiden ottajasta.

Kojonkulman kansantaiteilija. Kirjoittaja Kari Nummila. Henkilökuva Olga Niemelästä (1904–1965).

Eräs talonkauppa. Kirjoittaja Eino Punki. Talonkaupan ehdot 1800-luvun lopulla.

Kun Rautajärveä laskettiin. Kirjoittaja Esko Tamminen. Rautajärven vaiheet 1800-luvun puolivälistä tähän päivään.

Metsämaakin sai veteraanikivensä.

Nurmen kanssa kilvanjuoksua. Kansanmies ja urheilija. Kirjoittaja Toivo V. Narva. Henkilökuva Vilho Tähtisestä.

Hevosjuttuja Loimaalta. Kirjoittaja Esko Aaltonen.

Soldanin ajatuksia. Kirjoittaja Uuno Soldan. Kirjoitus on Soldanin kapinan aikana lähettämä kirjoitus Punaisen viestin toimitukseen.

Loimaalta vuodelta 1935. Kirjoittaja Matti Pulli. Ilmakuva Loimaan kauppalasta ja selostus siitä.

Saviseudun poikia jääkärien jäljillä. SS-miehet turvasivat Suomelle sotilasapua. Kirjoittaja Kari Nummila. Kuvissa esiintyvät mm. loimaalaiset värväri Kustaa Häyry, Erkki Kylä-Utsuri ja Veikko Nepponen sekä alastarolainen ylikorpraali Kalle Salonen.