Perinne

MIINA, LOIMAAN ÄMMÄ

Loimaalla vaikutti 1900-luvun alkupuolella savimaakari Wilhelm Niemi, joka teki eukon muotoisia kertakäyttöisiä rahalippaita Niitä myytiin lasten iloksi aina Turkua myöten.

Kun Loimaalla haettiin sopivaa matkamuistoesinettä, Loimaa Seurassa keksittiin tehdä savieukosta kopioita. Kun ensimmäinen kappale vietiin Olavi Niemelle, W. Niemen pojalle, tämä totesi: ” Loimaan Ämmä!” Näin matkamuistoesine sai nimensä.

Miinaksi esinettä alettiin kutsua kuuluisien loimaalaisten Miinojen kunniaksi. Täällä vaikuttivat aikoinaan Pikku-Miina, Soppa- Miina ja Autuas Miina. Neljäs vaikuttaja oli opettaja Miina Penttilä, joka toimi Hirvikoskella yli 40 vuotta.