Saviseudun Joulu - Luonto

Luonnonsuojelualueiden ja luonnonmuistomerkkien rahoitushakemuksia. Kirjoittaja Kari Nummila. Artikkelissa kerrotaan, miten yksityinen maanomistaja voi hakea omistamansa maa-alueen rauhoitetuksi. (1989)

Luontokuvaajan nöyrä tunnustus: Ylistys kuuluu Luojalle! Kirjoittaja Kari Nummila. Henkilökuva metsämaalaisesta luontokuvaajasta Heikki Mikkolasta. (1989)

Leivän maa. Kirjoittaja Aulis Yli-Puntari. Kuvaus Loimaan luonnosta, ympäristöstä ja ilmastosta. (1989)

Kotiseudun katajat. Kirjoittaja Aulis Yli-Puntari. (1990)

Metsossa ja hirvessä riittää alkuvoimaisuutta. Kirjoittaja Kari Nummila. Erämies Heikki Mikkolan ajatuksia metson ja hirven metsästyksestä. (1990)

Suo kuhisee elämää. Kirjoittaja Kari Nummila. Kirjoitus suoluonnosta ja sen arvosta. (1991)

Saviseudun kukkia. Kirjoittaja Kari Nummila. (1992)

Sääksi Saviseudullekin? Kirjoittaja Kari Nummila. (1993)

Sienimetsässä. Kirjoittaja Aulis Yli-Puntari. (1993)

Ihastukseksi tai vihastukseksi: Valkohäntäpeura seilasi Suomeen 60 vuotta sitten. Kirjoittajat Tuula Mikkola, Alpo Rinne ja Kari Nummila. (1994)

Joulun kasveja. Kirjoittaja Aulis Yli-Puntari. Artikkeli käsittelee kukkien symboliikkaa ja joulukukkaperinnettä eri aikoina. (1994)

Joutsen, ylväs kansallislintumme. Kirjoittaja Tuula Mikkola. (1995)

Iloa puista ja pensaista. Kirjoittaja Aulis Yli-Puntari. (1995)

Tekopesillä sääski takaisin. Jätä kotipuu rauhaan! Kirjoittaja Kari Nummila. (1996)

Amiraalin vuosi. Kirjoittaja Aulis Yli-Puntari. Artikkeli käsittelee ilmastoa ja sen muutoksia. (1998)

Saviseudun kirkkomaiden puita ja pensaita. Kirjoittaja Terhi ja Turkka Korvenpää. (1998)

Sillon ko vareksia viälä jahrattiin. Kirjoittaja Yrjö Holkeri Mellilästä. Artikkelissa kirjoittaja muistelee lapsuuttaan toukotöiden parissa pellolla ja samalla toteuttamaansa varisjahtia. (2002)

Myrskyjä ja tuhotulvia. Kirjoittaja Aulis Yli-Puntari. Artikkeli kertoo maapallolla esiintyvistä säähän ja ilmastoon liittyvistä poikkeuksellisista ilmiöistä. (2002)

Välttämätön vesi. Kirjoittaja Aulis Yli-Puntari. Artikkeli kertoo veden merkityksestä ihmisille sekä mahdollisista ongelmista tulevaisuudessa makean veden saatavuuden niukentuessa maailmalla. (2003)

Kissaruhtinas. Kirjoittaja Yrjö Holkeri. Artikkelissa kirjoittaja kertoo kissojen seikkailuista kotitilallaan. (2003)

Välinpitämättömyys pelottaa luontokuvaajaa. Kirjoittaja ei tiedossa. Artikkeli kertoo luontokuvaaja Heikki Mikkolasta. (2004)

Luonnon ehdoilla lintuja autetaan. Kirjoittaja Kari Nummila. (2006)

Kuvillakin voi suojella. Kirjoittaja Kari Nummila. Artikkeli luontokuvauksesta. (2006)

Loimijoen voimannäyte. Kirjoittanut Tauno Suominen. Artikkeli kertoo Loimijokea ajoittain vaivanneista tulvista. (2007)

Uudenvuoden yö rakotulilla. Kirjoittaja Rauno Haapala. Artikkelissa kirjoittajan muistelmia 1960-luvulta. (2007)

Kertomus suuresta rakkaudesta. Kirjoittaja Jaakko Tervasmäki. Artikkeli kertoo kirjoittajan kissasta, Pantherista. (2007)

Krapukestit Kolkkalassa. Kirjoittaja Matti Sauramo. Artikkelissa kerrotaan ravustuksesta. Artikkeli julkaistu Loimaan lehdessä 27.1.1954. (2007)

Eläimet ihmisten terapeutteina. Kirjoittaja Risto Ahti. (2008)

Tuulihaukalla riittää nyt pönttöjä suur-Loimaalla. Kirjoittaja Kari Nummila. (2008)

”Asuntopulan” poistolla palautetaan lintukantaa. Kirjoittaja Kari Nummila. (2009)

Köppiteeriä ja muista linnustajien konsteja. Kirjoittaja Heikki Keskumäki. (2009)

Muinaiskasvit kertovat menneisyydestä. Kirjoittaja Elsa Hietala. (2010)

Laulujoutsen vakiintuu ja susikin pian tulossa. Kirjoittaja Kari Nummila. (2011)

Venäjän arojen asukista tuli Loimaan nimikkoeläin. Kirjoittaja Kari Nummila. (2012)

Peurojen puolustaja. Kirjoittaja Heikki Mikkola. Tammelan luontokeskuksessa järjestettiin syyskuussa 2014 valokuvanäyttely, jossa oli esillä 100 Mikkolan valkohäntäpeuroja esittävää valokuvaa. (2014)

Metsänpedoista II. Kirjoittaja Raija Kouri. Kirjoitus on jatko-osa Saviseudun joulun 2015 Metsänpedoista-artikkelille. Kumpikin kirjoituksista sisältää poimintoja Eelis Säterin muistiinpanoista. Säteri on kerännyt ja kirjannut muistitietoa kuuteen paksuun vihkoon vuosien 1935–1961 välissä metsänpedoista, metsästämisestä ja yliluonnollisista asioista. Tässä kirjoituksessa käsitellään karhua, mutta samalla myös Loimaan ja lähialueiden kyliä, taloja, torppia, paikkoja ja henkilöitä sekä vanhoja tarinoita (Esim. Kauhanoja, Orisuo ja Sytti-Matti) (nro 28, 2016)

Majava on uusin tulokas! Pesiikö merikotka jo ensi vuonna Saviseudullakin? Kirjoittanut Kari Nummila. (nro 28, 2016)

Miten luonto ennustaa säitä? Kirjoittanut Heikki Niittymäki. Kirjoitus käsittelee säiden ennusmerkkejä, luontoa ja sään ennustamisen kansanperinnettä. (nro 28, 2016)

Merikotka lienee seuraava uusi asukas: Naakkaparvet jatkavat rajua lisääntymistään. Kirjoittaja Kari Nummila. Heikki Mikkola kertoo vieraslajeista ja valokuvaharrastuksestaan. (2017)

Saviseutu kirjoissa. Kirjoittaja Kari Nummila. Esittelyssä Juha K. Kairikon Valkoinen hirvi ja Suomen metsästysmuseon julkaisu Eräpoluiltani. (2017)

”Kauneus kaikki mainen”. Kirjoittaja Rauni Virtanen. Kirjoittaja kertoo lapsuutensa kasveista ja jokimaisemasta Loimijoen rannoilla Ferrarian tehtaan alueella. (2019)

Kammeli-Jaako ja Palojoen toistaiseksi viimeisin susikaato. Kirjoittanut Heikki Keskumäki. Kirjoittaja kertoo Loimaan Orisuon seutua 1800-luvun lopulla häirinneen suden kaadosta. (2019)